Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

maandag 17 december 2012

Dunne of dikke aanrechtbladen

Vorige week sprak ik een klant waar Jan en Joop net de Italiaanse design keuken aan het plaatsen waren. Ze hadden voor een dik werkblad gekozen voor in hun nieuwe keuken. Klant was even wezen kijken bij de bladenfabriek en het viel op dat er daar juist zoveel dunne werkbladen gemaakt werden (met name zwart composiet).
Ook Snaidero heeft die dunne werkbladen, je ziet het met name bij de Sistema 22 lijn (Orange, Way, Ola 20 etc). Dit is ook een beetje noodzaak om eerlijk te zijn. Bij deze keukenlijnen zijn de onderkasten iets hoger, met een dik werkblad kom je dan al gauw te hoog uit qua werkhoogte. Ook klanten met een Sistema 22 keuken vinden een dik blad vaak toch iets mooier. In die gevallen kort ik de plint (in het werk) gewoon iets in. Er zit bij deze keukens standaard een 10cm plint, hier kan nog wel zo`n 2cm af. Je komt dan op een werkhoogte van rond de 96cm uit (wat voor veel mensen wel goed is).
Bij de normale Snaidero lijn (Kube, Zeta etc) is de onderkast iets lager (72cm excl. plint). Je kunt dan dus makkelijker wegkomen met een dik werkblad (en normale keukenplint). Eigenlijk vind ik dat iets mooier, maar ik ben wel een beetje bang dat Snaidero op termijn alles om gaat zetten naar de Sistema 22 maatvoering (maxi-lijn keukens dus).
Kiezen voor een dun of dik werkblad is dus allereerst een kwestie van "mooi". Persoonlijk vind ik een dik werkblad iets "rijker" staan, maar in een kleine keuken komt dat veel te pompeus over. Vervolgens heb je nog rekening te houden met de werkhoogte. De ideale werkhoogte schommelt (afhankelijk van je lichaam) zo`n beetje tussen de 90 en 96cm. Het beste is om de verschillende hoogtes toch even vooraf in de showroom te komen proberen. Achteraf aanpassen is nogal lastig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten