Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

zaterdag 12 november 2011

Plafondafzuigkappen, functioneel design bij de Snaidero Concept Store.

Bij met name de eilandkeukens pas ik de laatste jaren vaak een plafond afzuiging toe. Als je aan het koken bent wil je gewoon niet met je hoofd tegen zo`n smerig ding stoten, ook is het qua zicht gewoon veel mooier als je geen afzuigkap meer ziet. Ik heb zelf trouwens thuis ook zo`n plafondafzuigkap in de keuken.


Bij alle eilandkeukens moet er natuurlijk een kanaal naar het eiland gebracht worden, soms kan dit in de vloer, vaker is er toch een verlaagd plafond nodig (waar gelijk de inbouwspots in worden meegenomen je wilt immers ook een kookboek kunnen lezen). Ik adviseer de mensen vaak om dan gelijk een afzuigkap met externe motor te kiezen zodat het geluid van de motor wordt verplaatst naar bijvoorbeeld de bijkeuken of de zolder. Het geluid van de luchtverplaatsing blijft natuurlijk wel.


Veel fabrikanten passen roestvrijstalen afzuigkappen toe voor de plafondafzuiging, ook Neff doet dat helaas. Maar het probleem met roestvrijstaal op een dampkap is dat er altijd dus damp op komt. Dit betekent dat de afzuigkap er vaak ietwat vlekkerig uitziet. Ik adviseer de klanten dus om de plafondafzuigkap in bijv. glas uit te voeren. Op wit glas zie je veel minder. Ook kunnen we een roestvrijstalen afzuigkap spuiten in een lak (bijvoorbeeld in de kleur van het plafond).


Een andere optie is om het rvs van de afzuigkap met een transparante lak te spuiten (net als mijn roestvrijstalen keukens) zodat je er veel minder op ziet. De kap gaat dan wel wat meer glimmen. Niet iedereen is daar weer weg van.


Zelfs Míele is onlangs overgestapt op plafondafzuiging, het leuke van de Míele DA2900 plafondafzuigkap is dat deze eventueel ook op recirculatie kan werken.


Bij bovenstaande Snaidero keuken heb ik juist twee plafondafzuigkappen geadviseerd. Hierdoor wordt een breder vlak afgedekt en kun je dus met een iets lagere powersetting werken (geeft minder herrie). Als de damp ietwat uitwaaiert dan wordt het alsnog door de afzuigkap opgevangen.