Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

woensdag 15 augustus 2012

Niet lopen op aanrechtbladen!

Vanmiddag werd ik bezocht door de fabrikant van composiet aanrecht bladen. Deze meneer kwam vertellen dat er een nieuw materiaal aan komt waarmee bladen zelfs tot 1000 graden verhit kunnen worden (pannen). Ik heb hem verteld dat het gevaar van de "warme pan" op het blad toch wel overdreven wordt. Bijna iedereen gebruikt wel een onderzetter bij heel erg warme pannen. Ik ben zelf banger dat klanten over keukenbladen gaan lopen (of er op gaan staan als ze bijv. ramen gaan zemen of afzuigkappen gaan schoonmaken). Stenen bladen (composiet/graniet/marmer etc) zijn namelijk erg kwetsbaar rondom sparingen (kookplaat/spoelbak etc) of overstekende gedeeltes.
Als je een gat in een blad maakt voor bijvoorbeeld een kookplaat blijft er vaak een strookje over tussen de sparing en de bladvoorrand. Dit soort strookjes zijn erg kwetsbaar. Nu klinkt het allemaal erg logisch, toch komt het (sporadisch) toch voor dat bladen scheuren jaren nadat de keuken geleverd is. Dit soort scheuren is bij lichte effen bladen (uni-kleuren) eigenlijk niet onzichtbaar te repareren. Als het over reparaties gaat, Corian is een materiaal wat vrijwel onzichtbaar te repareren is. Corian is iets duurder als composiet, maar is wel reparabel. Aan de andere kant is Corian mat (niet glimmend) en zie je er dus wat meer op als op een glanzend witte composiet blad (water en vet glimt, dus dit valt meer op bij een Corian blad. Onlangs heb ik een eilandblad van ruim 4 meter verkocht. Dit wordt gewoon in 2 helften gemaakt en vrijwel onzichtbaar verlijmd. Vandaag heb ik een ander Corian blad besteld voor een klant waarvan het composiet blad niet in de lift kon (ze zitten meen ik op 20 hoog). Ik heb daarom 2 bladen van 150cm besteld, op locatie wordt het dan weer verlijmd (nogmaals, dit is amper zichtbaar). Houd bij Corian spoelbakken er wel rekening mee dat er geen quooker bij gecombineerd mag worden. Hier had ik eerder over geblogd.