Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

zaterdag 29 oktober 2022

Mosselen uit de stoomoven

Mijn zwager werkt op een mosselboot. Hij kwam gisteren nog mosselen brengen hier. Altijd leuk natuurlijk. Ik heb ze klaar gemaakt in het kleine stoomoventje wat ik in mijn keuken privé verwerkt heb.

Uiteraard kan ik ook de grotere Neff FullSteam oven gebruiken, maar voor dit soort dingen is het kleine stoomoventje net zo makkelijk (voor stomen heb je in het algemeen niet zo`n grote ruimte nodig).

Mosselen stoom ik in de gaatjespan in 7 minuten gaar op 100 graden. Onder de gaatjespan doe ik een wat grotere dichte pan zodat het vocht van de mosselen wordt opgevangen (scheelt schoonmaakwerk).

Naast de mosselen was er nog genoeg ruimte in het kleine stoomoventje voor de aardappelen/rijst/groente. Dit doe ik normaal gesproken op 20 minuten/100 graden. Omdat ik ook van plan was de mosselen te gaan stomen had ik daarom eerst 13 minuten de aardappelen/rijst/groente gestoomd. Vervolgens dus nog 7 minuten de mosseltjes. Dan is alles tegelijk klaar en dat zonder geur en smaak overdracht.






Mosselen uit de stoomoven zijn echt lekkerder als uit de pan. Zelfs Lea (mijn jongste dochter) lust graag mosselen op deze manier.






Vroeger was er ook nog een hoge druk stoomoven. Met deze stoomoven kun je de mosselen zelfs in 1 minuut gaar stomen. Ik heb het nog op video staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten