Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

dinsdag 26 juni 2012

Belgisch hardsteen aanrechtbladen

Tot een paar jaar terug verkocht ik toch regelmatig een Belgisch hardsteen werkblad in de gebrande uitvoering. Belgisch hardsteen bestaat (net als marmer) onder andere uit kalk. Dit soort bladen mag dus absoluut niet met zuren in aanraking komen. Met zuren bedoel ik dus citroenzuur en sinaasappelsap. Ook ontkalkingsmiddelen (bijvoorbeeld voor de stoomoven) zijn heel agressief en mogen dus niet met marmeren of belgisch hardsteen oppervlakken in aanraking komen. Een klant van me had per ongeluk wat ontkalkingsmiddel gemorst op het blad en stuurde me vanmorgen de onderstaande foto door. Mocht u dit ook hebben, u kunt de witte plekjes met een fijn schuursponsje (scotch brite bijv.) met water wat opschuren. Daarna laten drogen en met een beetje slaolie of olijfolie opzetten. Als u het lichte niet met een schuursponsje weg krijgt eventueel met een zwarte watervaste viltstift wat donkerder maken, in laten trekken, met terpentine schoonmaken en dan in de olie zetten. Uiteraard kan het blad nooit meer 100% gerepareerd worden, maar het is wat verdoezeld. Deze "oplossing" werkt alleen bij de gebrand Belgisch hardsteen bladen, bij een gezoet "effen" oppervlak is er eigenlijk niets meer aan te "verdoezelen". Je ziet daar gewoon meer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten