Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

vrijdag 12 oktober 2012

Snaidero keuken in Friesland

Gisteren ben ik in Noordwolde (Friesland) geweest bij m`n klant van project 554. De monteurs Jan en Joop hebben bij deze mensen de nieuwe Italiaanse design keuken geplaatst. Klant is pas onlangs verhuisd naar deze woning en had de nieuwe keuken nog niet gebruikt. Ik heb dus de apparaten ingesteld voor ze (taal op Nederlands, waterhardheid etc). Ook heb ik ze een eenvoudige kookles gegeven met de stoomoven.
Naast de "tafel" op het keukeneiland (waar je al met 6 personen aan kunt zitten) heeft klant ook nog een grote eettafel in de keuken gezet. Als je aan het koken bent kun je nu je gasten aan kijken terwijl ze aan tafel zitten. Niet alleen dat, je hebt nog `s een fantastisch uitzicht over het Friese land.
Nadat de apparaten ingesteld waren heb ik de apparaten ook op werking uitgelegd. En natuurlijk eten gestoomd met de stoomoven. Ik heb deze keer riblappen van fam. de Kok gebruikt (ze vonden het allemaal erg lekker hoor Anneke!). Bij dit project heb ik onder andere een Neff Amerikaanse koelkast meeverkocht. Ik ben eigenlijk wel een voorstander van zo`n apparaat. Veel mensen hebben namelijk een grote koelkast in de keuken en een aparte (vaak wat oudere) vriezer of koel-/vriescombinatie in de bijkeuken. In totaal komt het energieverbruik van die 2 losse apparaten vaak hoger als 1 Amerikaanse koelkast (terwijl die ook nog eens alles-in-één heeft). Ik heb net het energielabel van m`n Amerikaanse koelkast hier in de winkel gecheckt, die geeft aan dat het jaarlijkse energieverbruik op 475kwh zit met energielabel van A+. Nu zegt dat misschien niet zoveel, maar een gewone Neff A+ koel-/vriescombinatie van Neff heeft een jaarlijks verbruik van 293kwh, maar dit apparaat heeft minder als de helft van de inhoud als de Amerikaan die ik voor het vergelijk heb gebruikt. Gerekend naar de inhoud is de Amerikaanse koelkast dus zuiniger. Toen zo`n 12 jaar terug de energielabels ingevoerd werden zaten de Amerikaanse koelkasten trouwens op energielabel G! Er is dus wel wat veranderd qua koelkasten en dit gaat nog steeds door. Ik denk daarom ook dat het niet goed is als we van die extreem dure koelkasten adviseren die wel 20 jaar mee gaan (al is dat misschien wel weer duurzaam). De innovatie (met name op gebied van energieverbruik) gaat zo hard dat je misschien beter elke zeg 12 á 13 jaar een andere koelkast kunt nemen. Voor ovens en dergelijke ligt dat trouwens weer anders, een oven staat in de regel wat minder vaak aan als een koelkast. Het energieverbruik is dus niet zo`n thema dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten