Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

woensdag 3 oktober 2012

Local food uit de Míele hoge druk stoomoven

Bij m`n kookles met de Míele hoge druk stoomoven bij klanten thuis werk ik graag met "local food". Gewoon simpele dingen hier uit de buurt. Dan kom je gauw op mosselen natuurlijk, daar heb ik al vaker over geblogd. Zeeuwse aardappelen (in 2 minuten klaar) doe ik natuurlijk ook vaak in de winkel. Maar Zeeuws vlees uit de stoomoven lukte tot op heden nog niet echt. Ik haalde het vlees wel bij de lokale slagers, maar de herkomst is dan vaak niet bepaald lokaal (Ierland bijvoorbeeld). Vanavond echter ben ik in Lewedorp geweest bij de boerderij van Frans en Anneke de Kok. Deze mensen runnen een boerderij met Hereford koeien. Hereford is een van oorsprong Engels ras met vleeskoeien, donkerrood met een witte kop en staartpluim. Deze koeien hebben een brede, ruige rug en korte poten.
Deze Hereford koeien grazen onder andere op de weiden van de Zeeuwse bloemdijken, waar ze een natuurbeheersovereenkomst voor hebben. Ook grazen ze op natuurgebieden van Stichting Het Zeeuwse Landschap en Natuurmonumenten (bijvoorbeeld bij het Veerse Meer). Op deze weiden worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt en wordt ook geen kunstmest gestrooid, zodat het gras er schraal groeit.
Hierdoor groeien de Hereford koeien langzamer, wat zorgt voor een betere kwaliteit vlees. Ook is Hereford vlees gemarmerd, dit vlees blijft zacht en mals als je het bakt. Dit vlees moet gewoon veel lekkerder zijn als gewoon vlees uit de supermarkt. Die koeien worden in een jaar tijd opgefokt in een klein hok om te worden geslacht (kiloknallers). De Herefords van de Kok krijgen een goed leven en dat smaakt natuurlijk beter.
Ik heb daarnet dus een voorraad vlees opgehaald voor in de Amerikaanse koelkast (toch wel makkelijk zo`n ding). Binnenkort krijg ik weer klanten waar ik voor moet koken, dus kan ik gelijk de kwaliteit van het vlees gaan testen. De familie de Kok heeft ook een website voor hun Hereford vlees, het vlees is ook online te bestellen. Op de site staan gesorteerde pakketten van 10 en 20 kilo, maar in overleg is hier wel wat in aan te passen denk ik (ik had alleen vlees nodig voor m`n kooklessen dus geen gehakt of soepvlees nodig). En hoe je rundvlees klaarmaakt in de stoomoven? Dat staat hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten