Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

woensdag 3 oktober 2012

Ontkalken van de Míele hoge druk stoomoven

Als je de Míele hoge druk stoomoven gebruikt is het toch een regelmatig terugkerend ritueel. Het ontkalken. Bij ons thuis is het een paar keer per jaar raak. Het apparaat waarschuwt tien beurten van te voren al aan dat het tijd wordt voor ontkalken. Gisteravond was het dus nog 5 beurten en dan zou de stoomoven geblokkeerd worden. Je ziet dan een "S" symbool in het scherm en het cijfer erboven betekent hoeveel beurten je nog "vrij" hebt.
Om te voorkomen dat ik straks een geblokkeerd apparaat hebt ben ik de stoomoven maar alvast gaan ontkalken. Dit gaat als volgt in z`n werk. Je drukt op de "start" knop en je ziet dan "E00" in het scherm. Het apparaat gaat nu voorbereiden. Ondertussen vul je een bakje met gewoon water en een ander bakje (zuurbestendig) met Míele ontkalkingsmiddel (mierenzuur, dit heet bij Míele CC-reiniger). Zodra het voorbereiden van de stoomoven klaar is zie je "E01" in het display. De bij het apparaat meegeleverde spuit vul je nu met water en deze spuit je leeg in de opening die linksboven het apparaat achter het dopje zit.
Na de eerste spuit met water doe je nog een spuitvulling met het ontkalkingsmiddel (door hetzelfde gat als daarnet het water). Na deze vulling volgen nog twee spuitvullingen met gewoon water. Zodra dit is gebeurd hoor je een piepje en verschijnt "E02" in het scherm. Het apparaat gaat nu beginnen met voorbereidingen voor het ontkalken. Zodra het apparaat echt klaar is voor ontkalken komt er weer een piepje en verschijnt "E03" in het scherm. Doe dan nog twee spuitvullingen met ontkalkingsmiddel in de stoomoven en vervolgens nog twee vullingen met gewoon water. Je hoort dan weer een piep en in het scherm verschijnt de melding "E04". Eigenlijk hoef je dan niets meer te doen.
In het scherm verschijnen nu wel meer meldingen, maar die kun je gewoon negeren. Zodra de stoomoven klaar is met ontkalken hoor je weer een piep en zie je "E08" in het scherm. Je kunt dan de stoomoven uitzetten en van binnen nog even afnemen met een vaatdoek. Bovenstaande "procedure" staat uiteraard ook in de gebruiksaanwijzing van de stoomoven. Het leek me echter handig om het ook in gewone mensen taal op m`n blog te hebben (handig als ik `s bij een klant ben en het apparaat is geblokkeerd nét voor de kookles).

5 opmerkingen:

  1. Handig hoor ik wilde het net allemaal opschrijven want dat filmpje vind ik erg onhandig

    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan je enkel en alleen dat product gebruiken? Wat met oplosbare tabletten van Mieke?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Officieel is alleen het rode mierenzuur goed, lijkt me ook minder werk als de oplosbare tabletten van Miele.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb jij inzicht wat er fout zou kunnen zijn met mijn Miele? Hij staat al ruim 2 jaar stil door die fout omdat ik de middelen niet heb om te laten herstellen. Hij gaat op 3:00 gaan staan na dat gerommel en telt deze drie uur af in een paar seconden. Je kan niets nog van programma instellen. Toestel is correct ontkalkt geweest (dat circuit heeft ie correct genomen).

    IK hoop dat u advies heeft wat dit probleem zou kunnen zijn en of het herstellen duur zou zijn. Ik sukkel met de gezondheid en kan maar kort meer blijven staan, dus is koken een marteling en zou geholpen zijn moest ie het weer doen.

    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Sonja,

      Even ontkalkingsprogramma opnieuw uitvoeren. Dan is het volgens mij weer opgelost.

      Als het niet werkt dan Miele service contacteren. Maar ik heb dit wel `s vaker bij de hand gehad en het was met opnieuw ontkalken opgelost.

      Veel sterkte met uw gezondheid hoor!

      Rudy

      Verwijderen