Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

vrijdag 20 januari 2017

Vlees uit de Neff FullSteam oven

Vanmorgen kreeg ik bezoek van een klant die vier jaar terug een Snaidero keuken bij me heeft gekocht met een hoge druk stoomoven. In mijn keukens zit tegenwoordig meestal juist de nieuwe FullSteam oven van Neff.

De klant vroeg zich af of je met de Neff FullSteam oven ook lekker draadjesvlees kunt maken, met de hoge druk stoomoven maakte ik immers vaak Rendang Sapi.


Nou het kan inderdaad. Ik heb het eerst geprobeerd met de FullSteam functie (100% stoom). Om eerlijk te zijn was dat eigenlijk niks. Ten eerste moest ik elke 3 kwartier water bijvullen (de stoomoven stopt dan). Ook kwam er véél te veel water in het apparaat. Als je 3 uur achter elkaar stoomt zit er gewoon veel te veel water in de ovenruimte.

Ik deed de ovendeur open en toen gutste alles er uit waardoor m`n keukenkast echt beschadigde (de kast is inmiddels vervangen hoor). Enfin, het schijnt in het boekje te staan dat dit niet de bedoeling is (3 uur lang achter elkaar stomen op 100% stoom). Ik denk ook dat er niet veel gebruikers zijn die zoveel achter elkaar stomen. Hoe dan ook; Rendang op FullSteam was dus geen succes.


Ik heb het toen op een andere boeg gegooid. Rendang vlees op de VarioSteam functie, de Neff FullSteam oven is immers ook een VarioSteam oven. Dit houdt in dat ik de oven op 120 graden hetelucht heb gezet met daarbij stoom. De stoom gebruik ik om te voorkomen dat het vlees uitdroogt.

Ik heb de oven geprogrammeerd dat deze 3 uur z`n gang ging zo. Na 1 uur en 45 minuten ging het piepje dat het waterreservoir op was. Is natuurlijk minder erg als elke 45 minuten, maar ik zal volgende keer toch maar de stoomfunctie op gemiddeld zetten (ik hoop dat het bakje water dan genoeg is voor de volledige 3 uur).


Na 3 uur was de oven dus klaar. Het resultaat was goed. Lekker draadjesvlees. Wat pittiger eigenlijk als de versie in de drukstoomoven. Ook wat droger. Ik denk eigenlijk dat deze versie toch wat origineler/echter is als de "hogedruk rendang sapi". Voor mij dus prima. Het is dus echt een kwestie van hoeveel haast je hebt. Wil je draadjesvlees klaar hebben in 45 minuten dan zul je toch echt voor de hoge druk stoomoven moeten gaan. Maar als je wat meer geduld hebt dan is de Neff FullSteam oven ook prima.



Voor wie het leuk vindt, hier boven tenslotte nog de video van het maken van de boemboe voor het vlees. Als je geen zin hebt om het zelf te maken kun je het ook gewoon kant-en-klaar kopen hoor...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten