Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

woensdag 15 december 2021

Taifun in de Filipijnen

Onlangs had ik wat geschreven over het huisje van mijn vrouw (Maria) in de Filipijnen. Hier onder een foto van hoe ons huisje (verscholen tussen de bomen) er vorige week uit zag.

Op dit moment is het wel een beetje spannend daar. Er is namelijk een supertyphoon aan de gang nu (Rai heet deze typhoon). Het zijn nu immers de laatste weken dat het nog regenseizoen is.

Er is geen stroom (bomen vallen op de stroomdraad) en ook geen internet. Je kunt ook de weg amper op omdat er veel bomen zijn omgevallen op de weg.







De wind is toch wel serieus. Zo`n 300.000 mensen hebben hun huis moeten verlaten (waaronder mijn schoonzusje).

Ook is het natuurlijk heel jammer dat voor veel boeren de oogst vernield is.

Hier onder wat foto`s van een vliegveld in de Filipijnen (Cebu). Wel heel erg zonde natuurlijk van de vliegtuigen, maar nog meer natuurlijk voor de mensen die hun huis en haard zijn kwijt geraakt (of nog erger).







Naast de vliegtuigen is er helaas nog meer vernield natuurlijk. Ik denk dat het met het stenen huis van mijn vrouw wel mee zal vallen qua schade.

Ik denk alleen dat het kleine huisje (de bahay kubo/traditioneel gebouwd huis) wel `s verdwenen kan zijn. Het stenen huis hebben we zeg maar op een "terp" gebouwd zodat het water er niet bij kan. De bahay kubo staat echter lager en is natuurlijk ook een stuk meer kwetsbaar.

Ook de tuin zal wel verdwenen zijn. Een bananenboom bijvoorbeeld heeft niet zulke sterke wortels, dus ik denk dat die wel is verdwenen. Maar dat is natuurlijk niet zo`n ramp.







En voor wat betreft de klanten die nog een keer naar het huisje willen; Je kunt de Filipijnen het beste in het droge seizoen bezoeken.

Dat droge seizoen begint zo`n beetje bij de kerst en dat stopt in April. Het is dan droog en je hebt dan ook geen typhoons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten