Deze klant vond het leuk om het nieuwe huis vanuit de lucht te bekijken. Ze zijn daarom gelijk ook mee gegaan met de PH-ABM om een rondje Zeeland te doen met het vliegtuig.
Van BSH/Neff kreeg ik daarnet een e-mail met een bericht over de leversituatie met inbouwapparatuur. Ik zal het belangrijkste toch maar melden;
Update leversituatie B/S/H/
Geachte relatie,
Om met de deur in huis te vallen, de leversituatie van onze apparaten zal de komende periode zeer instabiel blijven. Ondanks dat wij proberen de problemen voor u bij de uitlevering van complete keukens zo beperkt mogelijk te houden, zult u ook ervaren dat dit niet altijd lukt. Helaas zal deze instabiele aanvoer van producten, op basis van de kennis van nu, geheel 2021 aanhouden.
Belangrijkste oorzaak is schaarste aan grondstoffen en onderdelen
Zoals u frequent in de diverse media hoort is er een wereldwijde toenemende schaarste van grondstoffen en onderdelen. Deze tekorten treffen vele industrieën en helaas ook BSH als globale leverancier van huishoudapparaten. En ondanks dat onze productiecapaciteit voldoende is opgeschaald merken wij dagelijks de effecten van de stagnatie in de aanvoer van onderdelen en grondstoffen. Hierdoor neemt de druk op productieprocessen verder toe, hetgeen weer tot uiting komt bij de uitleveringen naar u toe.
Oplossingen blijven maatwerk
Voor u als retailer betekent dit dat wij reeds gedurende langere periode niet altijd kunnen voldoen aan de gevraagde levertijden. Wij blijven ons maximaal inspannen om u binnen onze mogelijkheden te ondersteunen in het compleet uitleveren van uw keuken.
Iedere situatie is uniek, waardoor het zoeken blijft naar een passende oplossing. Uw commerciële contactpersoon blijft uw eerste aanspreekpunt.
Consumenten
Wij kunnen ons voorstellen dat er vanuit consumenten ook vragen zijn over het mogelijk niet tijdig leveren van een BSH apparaat in de keuken en dat de druk op uw bedrijf daarmee toeneemt. Bijgaand vindt u een brief met uitleg die u met uw toelichting aan de consument kunt overhandigen ter ondersteuning.
Informatie per productgroep
Sommige productgroepen zijn harder getroffen dan anderen. Om toch enigszins wat verdieping te geven over de status per groep vindt u hieronder een overzicht met inzichten over de betrouwbaarheid van leveringen. Het geeft dus geen indicatie over het volume. Dat zal op een zeer hoog niveau blijven. Dit overzicht kan wekelijks veranderen. Het is dus slechts een indicatie.
Productgroep Verwachte impact
Inbouw vaatwassers Geheel 2021 instabiel
Inbouw koelkasten t/m Q4 instabiel (met name premium en noFrost)
Inbouw inductiekookplaten Verbetering verwacht Q3
Inbouw inductiekookplaten met afzuiging Momenteel geen problemen
60cm Ovens (met/zonder magnetron) Geheel 2021 instabiel
45 cm (combi)ovens Geheel 2021 instabiel
Afzuigkappen Momenteel geen problemen
Vooraankondiging prijsverhoging
Schaarste overheerst zoals gezegd in de gehele schakel. Van grondstoffen tot (verpakkings-)materialen tot transport. Dit leidt nu al tot een explosieve stijging van de kosten waardoor wij naar verwachting niet zullen ontkomen aan een prijsverhoging van onze apparatuur. Op dit moment wordt bekeken met welk percentage BSH haar verhogingen zal moeten doorvoeren. Wij hopen u hier op korte termijn over te kunnen informeren. Naar verwachting zullen wij met de prijslijst vanaf 1 oktober a.s. deze doorvoeren. Uiteraard zullen wij de door u bij ons reeds bestelde producten tegen de bestaande prijzen respecteren.
Hier onder de brief van BSH/Neff voor de consument:
Geachte heer, mevrouw,
Helaas zijn wij op dit moment, ondanks de tijdige bestelling door uw keukenleverancier, niet in staat om aan de gewenste levertijd te voldoen.
Wij begrijpen dat dit onbevredigend is bij de oplevering van een nieuwe keuken en bieden dan ook onze oprechte excuses hiervoor aan.
Door de Corona pandemie is er wereldwijd een enorme stijging in de vraag naar huishoudelijke apparaten. De pandemie heeft ook zijn invloed op de aanvoer van grondstoffen, electronica en andere materialen. Deze instabiele situatie grijpt direct in op ons productieproces en zorgt daarmee voor onvoorspelbaarheid en vertragingen.
Uw keukenleverancier werkt nauw met ons samen om mogelijke naleveringen zo goed en zo snel als mogelijk voor u op te lossen.
Zodra de levertijd bekend is zullen wij uw dealer hier direct van op de hoogte stellen, zodat er tot spoedige plaatsing van de ontbrekende apparatuur kan worden overgegaan.
Wij hopen u hiermee de achtergronden te hebben verduidelijkt en wij wensen u natuurlijk veel (kook)plezier met uw nieuwe keuken en met uw NEFF inbouwapparatuur.
Met vriendelijke groet, Namens het NEFF team
Geen opmerkingen:
Een reactie posten