Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

zaterdag 21 maart 2015

Vis uit de stoomoven

Een klant van mij heeft een visserschip (de "Liberty", zie foto hier onder). Af en toe neemt hij wel eens vis voor me mee die hij heeft gevangen hier in de Noordzee. De vis kan ik dan mooi gebruiken hier in de keukenshowroom.


Zo ook vandaag. Hij had verse Noordzee tong meegenomen en kabeljauw filets. Vorig jaar had ik een video gemaakt over het bereiden van kabeljauw filet in de hoge druk stoomoven. Nu wilde ik graag weten of het in de nieuwe Neff FullSteam oven hetzelfde gaat.


Toevallig kwam er net een klant uit Roosendaal binnen die twijfelt tussen de Míele hoge druk stoomoven en de Neff B48FT68N0 FullSteam oven. Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde apparaat, maar we wilden weten of de kwaliteit van de vis ook echt identiek is. En of het veel verschil uit maakt qua gebruiksgemak.

Dus in beide stoomovens een stuk kabeljauw gedaan. Allebei in de gaatjespan, maar bij de FullSteam oven heb ik er een dichte stoompan onder gezet zodat het eiwitvocht in de dichte pan valt. Dit scheelt gewoon schoonmaken achteraf.

Bij de FullSteam oven moet je natuurlijk eerst vocht toevoegen in het bakje. Bij de Míele hoge druk stoomoven hoeft dat niet door de vaste wateraansluiting. Bij de Neff zit er een ruit in de deur, alleen beslaat die ruit. Je kunt er bij het stomen dus niet echt doorheen kijken. Wat dat betreft maken de twee stoomovens dus niet uit.


De Míele stoomoven is een fractie sneller klaar, ik denk 1 minuut verschil. Alleen het resultaat is verschillend. De structuur van de vis in de Míele stoomoven is nog heel. Bij de Neff stoomoven is de vis echt wat meer uiteen gevallen. Ook is de vis "droger".


Op de foto`s hier onder en hier boven zie je de vis uit de Neff FullSteam oven. Hoe dan ook. M`n klant vond beide versies van de vis heel erg lekker.

De motivatie om toch voor de (duurdere) Míele hoge druk stoomoven te gaan is dan toch echt de extreme tijdwinst bij groente en aardappelen. Ook het praktische voordeel van de vaste wateraansluiting en waterafvoer is natuurlijk een pré.


Een heel verhaal (sorry), maar ik voeg het toch nog even toe. Als je wilt weten hoe de kabeljauw er uit ziet als je de Míele hoge druk stoomoven gebruikt; bekijk dan onderstaande video.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten