Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

dinsdag 1 november 2011

Roestvrijstalen keukens, praktisch Italiaans design.

Roestvrijstaal is al jarenlang een veel gebruikt materiaal in de keuken. Bijvoorbeeld voor de afzuigkappen, de ovens, werkbladen maar ook qua deuren. Roestvrijstaal komt natuurlijk uit de horeca omdat het een super schoon materiaal is.

Roestvrijstaal voor de aanrechtbladen durft niet iedereen aan voor de particuliere keuken. Het materiaal wordt bij wijze van spreken al "bekrast" afgeleverd en daar kan niet iedereen tegen. De klanten waar we dit aan verkocht hebben reageren meestal toch wel dat het een WERKblad is, dus dat je wel mag zien dat er ook op gewerkt wordt. Dat vertelde bijvoorbeeld de klant tegen me waar ik de onderstaande Snaidero Terra keuken aan had verkocht. De krassen horen er zogezegd "gratis bij". Op de een of andere manier is dat geheel niet erg en ziet het er ook wel stoer uit. Het zijn immers je eigen krassen, er is op gewerkt en lekker eten op klaargemaakt. Mocht u krassen wel bezwaarlijk vinden dan is een roestvrijstalen keuken met een Bianco/Bianco composiet aanrechtblad misschien een goede optie.


Bij roestvrijstalen bladen heb je ook nog het voordeel dat de spoelbak vlak ingelast kan worden. Ook is het (tegen meerprijs) mogelijk om de hoekkoppeling volledig vlak en naadloos weg te lassen. Is natuurlijk technisch heel mooi. Houd er wel rekening mee dat rvs bladen altijd geaard moeten worden, er moet dan dus een aardklem meebesteld worden die ook nog gebruikt moet worden. Hoewel een aardklem veel electriciteit "weg laat stromen" blijkt in de praktijk dat een laminaat vloer niet zo`n goede combi is met een rvs blad. Deze vloeren liggen vaak "zwevend" waardoor statische electriciteit er als het ware in opgesloten wordt. Als je dan het blad aanraakt loopt deze electriciteit dus via het blad weg en voel je dus even een "stroomschok". Ik kwam hier bijvoorbeeld achter bij het rvs blad van deze keuken in Zeeland.

Daarnaast is het roestvrijstaal ook erg degelijk, je hebt met rvs immers geen last van loslatende folie en dergelijke. Daarom vind ik zelf rvs ook erg geschikt om als keukenfront te gebruiken. Een front wordt ook anders gebruikt als een aanrecht, het "probleem" met krassen is dan dus een stuk minder. Daarnaast verkoop ik zelf altijd het rvs inclusief een blanke laklaag over het roestvrijstaal. Hierdoor is de vlekgevoeligheid een stuk minder als bij normaal blank rvs. Dit lakken kan echter niet op roestvrijstalen werkbladen omdat de laklaag immers zou loslaten bij warmte van pannen e.d.


De levensduur van een roestvrijstalen keuken is ook langer als een gewone keuken. Qua design is roestvrijstaal daarnaast erg tijdloos, het blijft er ook op termijn altijd "hip" uitzien. Zoals bovenstaande keuken die ik een paar jaar terug heb geleverd in Leerdam. Zeker omdat het een greeploze keuken is (vind ik zelf in elk geval) kan het design nog jaren mee. Door het "koele" rvs vind ik het contrast van deze keuken met het warme hout van de parketvloer wel erg gaaf (klik anders even hier om de andere foto`s van deze keuken te zien).


Met roestvrijstalen keukens kun je ook leuke dingen doen, zoals op poten plaatsen wat bij bovenstaand eiland is gedaan (beetje afgekeken van Bulthaup systeem 20). Hoe leuk ook, voor de hygiene kun je het beter niet doen. Onder en achter de kasten kun je immers niet meer goed schoonmaken. In de loop van de tijd kom je er dan toch zaken tegen die je liever niet in de keuken tegen komt. Wat wel een voordeel is dat je een keuken op poten makkelijk kunt verhuizen, vooral in Duitsland is dat best gebruikelijk.


Bij bovenstaande keuken is zowel de deur, het kook-/spoelblok als de dampkap in rvs uitgevoerd. Om eerlijk te zijn vind ik dat van de afzuigkap niet zo geslaagd. In de praktijk zitten er vaak toch olie- en vetspetters op een afzuigkap. Je blijft er dan toch op poetsen. Een gelakte afzuigkap of juist de plafondafzuigkap kan dan uitkomst bieden.


De bovenstaande roestvrijstalen keuken heb ik uitgevoerd met roestvrijstalen grepen. De klant vond het wel stoer staan en dat is het natuurlijk ook. Het opgedikte aanrechtblad heb ik hier in gebrande natuursteen gedaan.


Bij de keuken hierboven is zowel de deur als het blad in rvs gemaakt. Ook hier weer een heel dik rvs blad. Ziet er stoerder uit, maar wat ook leuk is; rvs hoef je alleen maar te "vouwen", de meerprijs voor een extra dik of extreem dik blad is dus heel gering. Wel is het best zwaar omdat het roestvrijstalen aanrecht met wbp onderlijmd moet worden voor de versteviging.


Echt alles rvs is ook mogelijk (dus onderkasten, blad en bovenkasten). Je moet dan wel oppassen (vind ik) dat het niet een beetje too-much wordt.


Bij bovenstaande Snaidero Acropolis keuken zijn de hoge kasten in roestvrijstaal uitgevoerd en is de omkadering in aluminium. Is ook wel een leuk accent vind ik. Bulthaup deed dat trouwens ook al met systeem 20, zie ook onderstaande afbeelding. Het kastje zelf is in aluminium, de deuren zijn in Snaidero Bianco Luce hoogglans en het aanrecht is juist roestvrijstaal.


Voordat u uzelf afvraagt wat dit Bulthaup systeem 20 element in mijn showroom doet, ik heb `m al verkocht... Ik had namelijk een Bulthaup systeem 20 keuken van een klant in Amsterdam ingeruild op een nieuwe Snaidero keuken. De oude systeem 20 elementen heb ik gerenoveerd (nieuwe Snaidero deurtjes er op en zo) en in onderdelen weer verkocht.


Bovenstaande keuken heb ik geleverd bij een klant in Arnemuiden, een roestvrijstalen keuken met een gepolijst (glanzend) wit aanrecht. De apparaten zijn in normaal rvs geleverd terwijl de deuren in hoogglans gelakt rvs zijn gemaakt. Ik vind het zelf niet storen, je kunt goed zien dat het allebei metaal is.


Roestvrijstaal laat zich (vind ik) goed lenen om speels te combineren met andere materialen zoals hout en hoogglans lak. Bij bovenstaande keuken in Zandvoort heb ik dat gedaan bijvoorbeeld.


Ook leent roestvrijstaal zich om gecombineerd te worden met Bianco Carara marmer zoals bijvoorbeeld op bovenstaande foto. Let er echter wel op dat Bianco Carara kalkhoudend is en derhalve erg gevoelig voor zuur. Bianco Carara is een delicaat werkblad, hier kan niet iedereen tegen. Bianco Bianco composiet is dan een goed alternatief.



Naast keukens kun je rvs ook goed gebruiken voor keukenschappen zodat je de potten, pannen en dergelijke in het zicht in de keuken kan wegzetten. Ziet er professioneel uit, je meest gebruikte dingen op de pak is natuurlijk wel zo handig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten