Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

donderdag 5 januari 2012

Plafondafzuiging bij Italiaanse design keukens

Gisteravond heb ik in Breda een Snaidero keuken opgeleverd. Een mooie keuken is het geworden, maar helaas zit de beschermfolie er nog op omdat de bouwvakkers van klant er nog bezig zijn. Dus de mooie foto`s van de keuken volgen nog. Het plafond en de daarin geïntegreerde plafondafzuiging is al wel klaar zoals op de foto hieronder te zien is.


Bij de plafondafzuiging komt de roestvrijstalen toeter boven het kookdeel te vervallen. Scheelt een hoop schoonmaken en je stoot je hoofd niet meer tegen de afzuigkap. Dit betekent natuurlijk niet dat je geen schoonmaakwerk meer hebt. Bij de oplevering (soms kom ik als de keuken al even in gebruik is) blijkt dat veel mensen vergeten dat dit nodig is.

De afzuigkap zuigt een hoop lucht weg (zeg plm. 800m³ per uur), in die lucht zit een hoop stof en ook vet. Dit blijft achter in het vetfilter wat achter de glazen "klep" zit. Ik adviseer dus elke maand even de klep te openen en de vetfilters in de vaatwasser te doen. Ook rondom de vetfilters (het wit gelakte gedeelte) even een vaatdoekje op z`n tijd als het even kan. Het glas van de afzuigkap toont altijd schoon, maar af en toe een doekje er over is toch wel handig.

De motor van deze afzuigkap monteer ik in de regel in een andere ruimte (zolder, bijkeuken of garage). Hierdoor hoor je de afzuigkap aanzienlijk minder. Dit vinden klanten natuurlijk fijn, maar ze vergeten hem dan vaak uit te zetten. Dit is `s zomers natuurlijk geen punt, maar bij deze koude dagen is het wel zonde als je de cv ketel harder moet gaan draaïen omdat de afzuigkap alle warme lucht naar buiten blaast. Niet alleen de kooklucht is weg, maar ook alle warmte. Gemiddeld wordt 5 x per uur de volledige ruimte naar buiten geblazen!


Bij bovenstaande Italiaanse design keuken te Vlissingen (Zeeland) is te zien dat de plafondafzuiging ook in hoge ruimtes wordt toegepast. In het begin deed ik nog wel eens een dubbele motor (dus 1600 m³ per uur), maar daar ben ik nu toch wel van afgestapt. Is toch wel een beetje te heftig (mensen vergeten de afzuigkap ook uit te zetten).

Omdat warme kooklucht opstijgt (thermiek) komt het bijna vanzelf in de afzuigkap terecht. De plafondafzuigkap werkt daardoor veel natuurlijker als de downdraft afzuiging waar ik al eerder over schreef.